Het volwassenheidsmodel van Planning & Control

Dat volwassenheid met de jaren komt, is niet vanzelfsprekend. Net als mensen moeten ook organisaties groeien en zich ontwikkelen om volwassener te worden. Het Planning & Control volwassenheidsmodel specifiek voor het onderwijs kan jouw onderwijsinstelling helpen om een eerste stap te zetten.

Hoe kan een volwassenheidsmodel het onderwijs helpen?

In De Staat van het Onderwijs [1] wat recent is gepubliceerd, worden vele uitdagingen voor het onderwijs genoemd zoals de gevolgen van de corona pandemie, de digitalisering in het onderwijs, het lerarentekort en het zorgdragen voor kansengelijkheid.

Veel onderwijsinstellingen worden overvallen of reageren ad-hoc op deze uitdagingen waardoor ze onvoldoende focus hebben op de belangrijkste doelstellingen van de onderwijssector; kwalitatief goed onderwijs verzorgen, het onderwijs voor iedereen toegankelijk maken en zorgen voor doelmatigheid. Het continue en ad hoc moeten inspelen op allerlei uitdagingen, leidt tot onvoorspelbaarheid en zorgt ervoor dat je als instelling onvoldoende grip hebt of niet in control bent. En dat wil je als onderwijsinstelling zoveel mogelijk zien te voorkomen.

Zo maken veel onderwijsinstellingen vaak te lage inschattingen van hun resultaat en zien zij aan het eind van het jaar een groot verschil in begroot en gerealiseerd resultaat (zie figuur). De instellingen lijken te veel ad hoc te reageren en zijn daarmee onvoldoende voorbereid en onvoldoende in control.

(klik om te vergroten)

Een onderwijsinstelling die groeit en zich ontwikkelt, kan beter omgaan met onzekerheden en in- en externe uitdagingen. Als organisatie ben je 'In Control' als je deze onzekerheden vroegtijdig onderkent en maatregelen neemt zodat je als organisatie meer voorspelbaar wordt. Daarvoor is een goed samenspel van medewerkers, processen en systemen afgestemd op de doelstellingen van de onderwijsinstelling essentieel. Hoe beter dit samenspel, hoe beter de onderwijsinstelling kan omgaan met veranderingen en onzekerheden.

Ons volwassenheidsmodel voor het onderwijs

Een volwassenheidsmodel kan je helpen om te weten waar je als organisatie staat, kan je ambitieniveau in kaart brengen en helpt je bij de verdere groei en ontwikkeling als organisatie. In ons model richten we ons op planning & control binnen het onderwijs.

Een heldere planning & control biedt op alle niveaus in een organisatie houvast om op een juiste wijze (bij)sturing te kunnen geven aan uitdagingen en speelt daarmee een essentiële rol bij het in control zijn van de organisatie.

Een goede planning & control is een geïntegreerde variant op strategisch, tactische en operationeel niveau. Hoe het inbedden van de planning & control-cyclus in een onderwijsinstelling plaatsvindt, hangt van veel factoren af zoals complexiteit, grootte en organisatiecultuur. Of dat inbedden succesvol is, wordt sterk bepaald door de volwassenheid van de organisatie.

 

Vereenvoudigde versie van ons volwassenheidsmodel (klik om te vergroten)

Vanuit Cogix zijn wij gaan kijken welke belangrijke aspecten meespelen in planning & control binnen het onderwijs. Dit model wordt gevoed uit onze ervaringen met de verschillende onderwijsbesturen uit de praktijk. Het is een model in ontwikkeling en continu aan verbetering onderhevig.

Meer weten

We zijn benieuwd of een volwassenheidsmodel je kan helpen binnen je organisatie en horen graag of het verder verbeterd kan worden. Als je in het formulier je gegevens invult, sturen we het Cogix Volwassenheidsmodel voor Planning & Control via e-mail naar je toe.

* indicates required
Cogix Volwassenheidsmodel Planning & Control