Onderwijs kampt met veel onzekerheden: stakingen helpen niet

Het onderwijs zit in een crisis. Onderwijsinstellingen vechten dagelijks tegen een lerarentekort: scholen sluiten, leraren staken en het einde lijkt nog niet in zicht. Deze week sloten zestien Amsterdamse basisscholen voor een periode van wel vijf dagen, en ook voor donderdag 30 én vrijdag 31 januari staat er een staking op de planning. De stakingen leveren nóg meer onzekerheid binnen het onderwijs dan er al was: ook voor het afleveren van een kloppend financieel plaatje.

Er moet structureel geld bij voor het onderwijs, en zolang dit geld er niet komt, blijven onderwijsinstellingen actie voeren. “Het kabinet heeft na alle acties nog steeds niet gezorgd voor structureel extra geld”, geeft AOb-voorzitter Eugenie Stolk aan. “Er is een enorm lerarentekort, dat overal houtje touwtje moet worden opgevangen. De salarissen moeten omhoog, zodat het weer aantrekkelijk wordt om te kiezen voor het mooie vak van leraar.”

Meer vervolgacties in 2020

Ruim 90 procent van de AOb-leden in zowel het primair als voortgezet onderwijs vinden dan ook dat er na de stakingen van dit jaar in 2020 meer vervolgacties nodig zijn. Er is in totaal 2,7 miljard euro extra nodig. Dit geld is nodig om de salarissen van al het onderwijspersoneel te verhogen, het vak weer aantrekkelijk te maken en nieuwe leerkrachten aan te trekken om het tekort op te vangen. Op dit moment worstelen onderwijsinstellingen dagelijks met dit tekort en ligt de werkdruk voor de zittende leraren en onderwijsondersteuners erg hoog. 

Continu getouwtrek zorgt voor twijfel in begroting

Dit zorgt niet alleen voor onzekerheden onder de leraren en onderwijsondersteuners, maar ook voor vragen en twijfel bij de financiële controllers. Het continue getouwtrek rondom de financiële situatie in het onderwijs maakt het opstellen van een begroting iedere keer weer een uitdaging. Het maken van een passende begroting en deze gedurende het jaar bijsturen is al lastig wanneer alle gegevens bekend zijn. Maar met alle onzekerheden die momenteel rondom de financiën in het onderwijs spelen, wordt het uitermate ingewikkeld om te bepalen met welke cijfers er gewerkt kan gaan worden. 

Structureel meer geld voor het onderwijs

Door de complexe financiering van het basisonderwijs zijn veel scholen onzeker over de bedragen die zij te besteden hebben. Dit maakt schoolbesturen een stuk voorzichtiger en zelfs geneigd om meer geld op de bank te zetten dan noodzakelijk zou hoeven zijn: geld dat normaliter aan onderwijs besteedt zou kunnen worden. Het ministerie zou graag zien dat schoolbesturen minder geld oppotten, maar daar dragen de onzekerheden zeker niet aan bij.

 Meer lezen? Bijvoorbeeld over beleidsrijk begroten? Lees onze vorige blog!